Strona główna  ››  Oferta  ››  EKG

Zwierzęta z chorobami serca stanowią dość liczną grupę pacjentów odwiedzających kliniki weterynaryjne.

Choroby układu krążenia dotyczą najczęściej 2 grup pacjentów:

a) bardzo młodych ( choroby wrodzone)

b) zwierząt starszych.

Zazwyczaj do postawienia rozpoznania wystarczy dokładny wywiad oraz badanie kliniczne pacjenta. Najważniejsze symptomy mogące sugerować właścicielowi problemy z sercem to:

• Szybsze męczenie się
  • Osłabienie i spadek apetytu
  • Omdlenia
  • Duszność
  • Kaszel, szczególnie nasilający się w godzinach nocnych i po intensywnym wysiłku
  • W bardziej zaawansowanych przypadkach obrzęki kończyn oraz powiększenie obrysu powłok brzusznych – wodobrzusze.

Czasami wywiad i badanie kliniczne są niewystarczające do postawienia rozpoznania. Wówczas należy wspomóc się badaniami dodatkowymi.
W diagnostyce chorób układu krążenia wykorzystuje się:

1. Badanie EKG (elektrokardiograficzne).
      - metoda z wyboru podczas diagnozowania zaburzeń rytmu pracy serca
    2. Badanie RTG klatki piersiowej ( 2 projekcje boczna i strzałkowa )
      - ocena wielkości całego mięśnia sercowego oraz jego poszczególnych elementów – pomiary
      - ocena układu oddechowego np. wykluczenie rozwijającego się obrzęku płuc, obecności płynu w klatce piersiowej
    3. Badanie USG serca (badanie echokardiograficzne).
      - ocena morfologii mięśnia sercowego oraz zmian w budowie tego narządu
      - ocena kurczliwości mięśnia oraz pracy zastawek
      - pomiary poszczególnych elementów mięśnia sercowego przedsionków i komór.

Każda z technik obrazowania daje lekarzowi inne informacje odnośnie układu krążenia, jednak wzajemnie się one uzupełniają. Dzięki temu możliwe jest postawienie dokładniejszego rozpoznania i wdrożenie odpowiedniego leczenia.

W naszej klinice pracujemy na aparacie ekg btl-08 mt plus.

Jest to 12-kanałowe ekg z kolorowym ekranem dotykowym umożliwiające podgląd aż 12 odprowadzeń na ekranie jednocześnie.

INFORMACJE TECHNICZNE:

• Na pełne badanie EKG trzeba się wcześniej umówić z lekarzem prowadzącym lub telefonicznie
    - bardzo ważnym jest, aby zwierzę nie czekało na badanie zbyt długo w poczekalni
    - czasem może zajść konieczność poddania pacjenta niewielkiej premedykacji
  • Oczywiście, gdy zajdzie taka potrzeba istnieje możliwość wykonania badania EKG na cito

UWAGA: Pacjenci z grupy zwiększonego ryzyka poddawani zabiegom operacyjnym są monitorowani z użyciem EKG podczas trwania zabiegu.