Stomatologia
Strona główna  ››  Oferta  ››  Stomatologia

Zdrowie i higiena jamy ustnej stanowi bardzo istotny element profilaktyki chorób, również tych ogólnoustrojowych. W celu zapewnienia zwierzęciu jak najlepszej opieki należy regularnie kontrolować stan higieny jamy ustnej. Do odkładania kamienia nazębnego i wiążących się z tym poważnych komplikacji szczególnie narażone są psy małych ras. Za rasę predysponowaną do chorób jamy ustnej uznaje się Yorkshire teriery.

Choroby jamy ustnej zaczynają się od odkładania nadmiernej ilości płytki nazębnej. Wówczas dochodzi do stanu zapalnego dziąseł, czemu towarzyszy zaczerwienienie, ból, trudności w pobieraniu pokarmu, nadmierne ślinienie i w rezultacie zupełna utrata apetytu. Dodatkowo w jamie ustnej objętej stanem zapalnym dochodzi do nagromadzenia bakterii, które wnikają do krwioobiegu oraz do przewodu pokarmowego, co może stanowić przyczynę zakażeń wielu narządów wewnętrznych i problemy ogólnoustrojowe. Dodatkowo kamień nazębny w rezultacie prowadzi do utraty zębów u naszych pupili.

Należy regularnie kontrolować stan jamy ustnej. U młodych psów należy to robić przy okazji profilaktycznych wizyt w klinice takich jak szczepienia.

Po zbadaniu pacjenta lekarz ustala z właścicielem zwierzęcia dalsze postępowanie dostosowane do potrzeb. Problemy wykryte wcześnie mogą być leczone zachowawczo poprzez stosowanie specjalnych płynów stomatologicznych dodawanych do wody oraz dla bardziej wytrwałych właścicieli na rynku dostępne są liczne pasty do zębów oraz specjalne szczoteczki. Należy tutaj zaznaczyć, że żadne preparaty nie cofną już zaistniałych zmian i nie zlikwidują już nagromadzonego kamienia nazębnego.

W tym celu należy poddać zwierzę zabiegowi sanacji jamy ustnej.

USUWANIE KAMIENIA NAZĘBNEGO TZW. SANACJA JAMY USTNEJ
jest przeprowadzana w łagodnym znieczuleniu ogólnym za pomocą urządzenia PIEZODENT SATELEC wykorzystującego ultradźwięki. Dla pacjenta jest to zabieg całkowicie bezbolesny i bezstresowy. Dodatkowo podczas takiego zabiegu lekarz dokonuje dokładnych oględzin jamy ustnej i podejmuje decyzję o usunięciu zębów słabo osadzonych w dziąsłach oraz objętych procesem chorobowym.

PRZYGOTOWANIE DO ZABIEGU:

• najpierw należy przyjść ze zwierzęciem na wizytę lekarską i na kilka dni przed planowanym zabiegiem rozpocząć antybiotykoterapię przygotowawczą. Czas trwania leczenia przygotowawczego jest indywidualnie dopasowywany do potrzeb pacjenta.
  • na miejscu istnieje możliwość wykonania podstawowych badań krwi. Badania takie są szczególnie wskazane w przypadku zwierząt starszych > 7 roku życia.
  • po kilku dniach antybiotyku, w umówionym terminie, właściciel przyprowadza zwierzę na zabieg. W trosce o bezpieczeństwo naszych małych pacjentów muszą oni być przegłodzeni min 12 h przed zabiegiem.
  • dzień po zabiegu, często konieczna jest jedna wizyta kontrolna, na której podejmowana jest decyzja o konieczności kontynuowania antybiotykoterapii i ustalana jest dalsza profilaktyka.