Stomatologia

Zdrowie i higiena jamy ustnej stanowi bardzo istotny element profilaktyki chorób, również tych ogólnoustrojowych. W celu zapewnienia zwierzęciu jak najlepszej opieki należy regularnie kontrolować stan higieny jamy ustnej. Do odkładania kamienia nazębnego i wiążących się z tym poważnych komplikacji szczególnie narażone są psy małych ras.

Choroby jamy ustnej zaczynają się od odkładania nadmiernej ilości płytki nazębnej. Wówczas dochodzi do stanu zapalnego dziąseł, czemu towarzyszy zaczerwienienie, ból, trudności w pobieraniu pokarmu, nadmierne ślinienie i w rezultacie zupełna utrata apetytu. Dodatkowo w jamie ustnej objętej stanem zapalnym dochodzi do nagromadzenia bakterii, które wnikają do krwioobiegu oraz do przewodu pokarmowego, co może stanowić przyczynę zakażeń wielu narządów wewnętrznych i problemy ogólnoustrojowe. Dodatkowo kamień nazębny w rezultacie prowadzi do utraty zębów u naszych pupili.

Należy regularnie kontrolować stan jamy ustnej. U młodych psów należy to robić przy okazji profilaktycznych wizyt w klinice takich jak szczepienia.

Do najważniejszych zabiegów, które wykonujemy w obrębie jamy ustnej, należą:

• usuwanie kamienia nazębnego – obecność kamienia skutkuje występowaniem chorób przyzębia. Niepokój powinien wzbudzić niemiły zapach z jamy istnej, niechęć do jedzenia, zaczerwienione dziąsła, odsłonięte szyjki zębowe, chwiejność zębów. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym za pomocą skalera ultradźwiękowego (urządzenie to emituje drgania o częstotliwości kilkudziesięciu tysięcy razy na sekundę, co powoduje łatwe i dokładne usunięcia zalegającego kamienia). Po każdym skalingu, za pomocą szczotki do polerowania i pasty wyrównuje się powierzchnię zęba w celu opóźnienia osadzania się płytki bakteryjnej.
  • usuwanie przetrwałach zębów mlecznych – fizjologicznie wymiana zębów stałych na mleczne trwa do ok 6. miesiąca życia, nieusunięcie skutkuje stłoczeniem zębów, patologicznym przemieszczeniem, wadami zgryzu. Zabieg jest przeprowadzany w znieczuleniu ogólnym.
  • ekstrakcja zębów jedno- i wielokorzeniowych – przy wadach zgryzu, nieodwracalnych uszkodzeniach miazgi, zębiny, zęby nadliczbowe, ropnie okołowierzchołkowe. Zabieg wykonywany w znieczuleniu ogólnym
  • usuwanie ropni okołozębowych – zwykle przywierzchołkowe ropnie, zwykle towarzyszy im duża bolesność, obrzęk, odczyn zapalny. Ropnie usuwane są w znieczuleniu ogólnym, wraz z zębem przy którego korzeniu powstają.
  • leczenie chorób przyzębia – farmakologiczne i chirurgiczne, zależne od przypadku klinicznego.
  • leczenie chirurgiczne zmian rozrostowych w jamie ustnej – zmiany usuwane są w znieczuleniu ogólnym, przy użyciu diatermii w celu minimalizacji krwawienia z jak największym marginesem.

Do wyżej wymienionych zabiegów używamy profesjonalnego sprzętu, m.in. unitu stomatologicznego kruuse.

PRZYGOTOWANIE DO ZABIEGU:

• Należy przyjść ze zwierzęciem na wizytę lekarską aby lekarz ocenił stan jamy ustnej i wdrożył potrzebne leczenie. Czas trwania leczenia przygotowawczego jest indywidualnie dopasowywany do potrzeb pacjenta.
  • Na miejscu istnieje możliwość wykonania podstawowych badań krwi. Badania takie są szczególnie wskazane w przypadku zwierząt starszych > 7 roku życia.
  • Po kilku dniach antybiotyku, w umówionym terminie, właściciel przyprowadza zwierzę na zabieg. W trosce o bezpieczeństwo naszych pacjentów muszą oni być przegłodzeni min. 8 godz. przed zabiegiem.
  • Dzień po zabiegu, często konieczna jest wizyta kontrolna, na której podejmowana jest decyzja o konieczności kontynuowania antybiotykoterapii i ustalana jest dalsza profilaktyka.

+48 42 211-11-03

Akceptujemy płatności kartami kredytowymi

Współpracujemy z firmą MediRaty

Kwiecień 2019
P W Ś C Pt S N

Ważne informacje!

Historie choroby wydajemy po wcześniejszym, 24-godzinnym zgłoszeniu, w recepcji od poniedziałku do piątku w godzinach 1000-1800. Odbiór tylko osobisty!

UWAGA!!! ODWIEDZINY ZWIERZĄT W SZPITALU W GODZINACH: 1000-1400 ORAZ 1600-2100.

W dni powszednie, weekendy oraz święta w godzinach 2100-700 obowiązuje taryfa nocna.

W soboty w godz. 1500-2100, niedziele oraz święta w godz. 700-2100 obowiązuje taryfa weekendowa.